W sytuacji, kiedy pracownik ulega wypadkowi wykonując swoją pracę mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy. Za wypadek przy pracy przysługuje odszkodowanie, zarówno z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i od pracodawcy. Problematykę odpowiedzialności za wypadki przy pracy reguluje ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Ustawa wskazuje świadczenia, jakie przysługują pracownikowi, gdy dojdzie do wypadku przy pracy i to właśnie te świadczenia mają charakter podstawowy. Niestety, nie zawsze są wystarczające, zwłaszcza jeśli w wyniku wypadku pracownik nie może wrócić do wykonywanej wcześniej pracy i w związku z tym traci źródło utrzymania. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy nie należy się nam dodatkowe świadczenie od pracodawcy.
Dochodzenie roszczeń uzupełniających z tytułu wypadku przy pracy opiera się na przepisach prawa cywilnego, a dokładnie art. 415, art. 444 i art. 445 Kodeksu Cywilnego. W postępowaniu sądowym nie wystarczy się w tym przypadku powołać na fakt wypadku przy pracy, lecz należy wykazać przesłanki prawne odpowiedzialności pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Co to oznacza?
Przesłankami prawnymi odpowiedzialności pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Cywilnego są:
Oznacza to, że pracownik może dochodzić odszkodowania za wypadki przy pracy od pracodawcy w sytuacji, w której wykaże jego winę w dojściu do przedmiotowego wypadku. Przy czym „wina” nie jest tu rozpatrywana wyłącznie w potocznym rozumieniu tego słowa. Przez „winę pracodawcy” rozumiemy również konsekwencje zaniedbania ciążących na nim obowiązków m.in. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Proces ubiegania się o odszkodowanie uzupełniające za wypadek przy pracy może być skomplikowany i wymagać dopełnienia szeregu formalności, które przerastają poszkodowanego, zwłaszcza kiedy zmaga się z konsekwencjami zdrowotnymi zdarzenia. Adwokat od odszkodowań może znacząco uprościć ten proces, a tym samy zwiększyć szanse na uzyskanie należnego świadczenia. Profesjonalna pomoc w uzyskaniu odszkodowania może obejmować:
Kancelaria Prawna w Warszawie specjalizuje się w prowadzeniu spraw o odszkodowania za wypadki przy pracy. Pomagamy klientom skutecznie walczyć o należne im świadczenia. To co nas wyróżnia, to przede wszystkim profesjonalizm, skuteczność i indywidualne podejście do każdej sprawy. Każdy wypadek przy pracy to inna historia, dlatego nasze podejście zawsze opiera się na dokładnym zrozumieniu sytuacji Klienta. Analizujemy dokumentację, badamy okoliczności zdarzenia i dopasowujemy nasze działania do potrzeb poszkodowanego.
Dysponujemy wieloletnim doświadczeniem w obsłudze spraw związanych z wypadkami przy pracy. Znamy wszystkie zawiłości prawne oraz praktyki stosowane przez ubezpieczycieli i instytucje takie jak ZUS. Dzięki temu jesteśmy w stanie skutecznie analizować każdą sprawę i opracować strategię, która zwiększa szanse na uzyskanie pełnego odszkodowania.